Tanda-tanda Kanser Payudara

Kesan Kanser PayudaraKanser payudara adalah sejenis penyakit yang berbahaya kepada kaum wanita. Para wanita haruslah peka akan gejala-gejala penyakit kanser payudara dan segera mendapatkan rawatan jika mengalami simptom-simptom kanser tersebut. boleh berlaku apabila sel normal payudara bertukar struktur dan merebak. Seterusnya ia akan menjangkiti tisu serta bahaian lain seperti kelenjar, salur limfa, nodus limfa dan pembuluh darah.

Kanser tersebut biasanya bermula daripada kalenjar namun semua jenis tisu turut boleh menyebabkan kanser payudara. Selain itu, kanser payudara berada di tempat kelima bagi kematian disebabkan kanser di mana kanser tersebut dihadapi oleh golongan wanita. Penyakit ini juga turut menjadi penyumbang utama kepada kematian seseorang wanita yang menghidapi kanser payudara.

Antara tanda seseorang menghidapi kanser payudara adalah pembentukan gumpulan dimana ia merupakan tanda biasa yang kekal dalam tempoh masa yang lama. Keberangkalian untuk nodul asimptomati akan muncul sebala tanda lain akan berlaku.

Selain itu, tanda seperti sakit payudara atau sakit pada gumpulan menjadi antara petanda menghidapi kanser payudara pada peringkat awal. Petanda yang seterusnya ialah seseorang individu akan mengalami tanda-tanda radang seperti sakit, kemerahan, panas atau bengkak jika salur limfa kecil di dalam kulit dan pembuluh limfa diserang oleh tisu abnormal.

Tambahan lagi gumpulan tersebut berpotensi untuk berlaku dibahaian payudara atau di bahagian ketiak. Di samping itu, bentuk payudara juga akan berubah seperti pertambahan saiz dan kulit juga akan bertukar lekuk ataupun membentuk rabung. Seterusnya, kemungkinan puting terpusing ke dalam menjadi merah. Jika ia telah merebak ke bahagian lain, penghidap akan mengalami tanda seperti jatuh demam, sakit tulang dan sendi, sakit kuning dan curahan pleura.

Oleh yang demikian, wanita digalakkan untuk memeriksa sendiri payudara seagai langkah pencegahan kanser payudara. Selain itu, golongan wanita digalakkan untuk selalu menjalani pemeriksaan setiap tahun untuk memastikan kesihatan wanita terjamin.

Hal ini amat penting agar golongan wanita dapat mengesan lebih awal jika mengalami simptom-simptom payudara. Rawatan yang lebih lanjut akan diberikan jika tanda-tanda awal muncul jika seseorang wanita berpotensi untuk menghidap penyakit kanser payudara.

Dengan itu, wanita hendaklah rajin membuat pemeriksaan dan tidak memandang remeh terhadap penyakit kanser payudara ini. Mencegah adalah lebih baik dari mengubat, oleh itu golongan wanita harus peka akan bahaya kanser tersebut yang boleh mengambil nyawa seseorang

bunting-murah bua tduit dengan youtube adsense

Comments

23 comments… add one
  • dulu ada isteri kawan sekerja yang diserang kanser ni
    peringkat teruk juga dan terpaksa buat pembedahan

  • cakap pasal cancer payudara, teringat pengetua sekolah dulu meninggal sebab cancer ni. hmm

  • budak felda

    jangan kita sangka hidup ni sehat selalu. kena pergi jumpa doktor jugak buat pemeriksaan. tak gitu? 🙂

    • ya betul sentiasa jaga kebersihan diri dan ada keraguan selalulah berjumpa dengan doktor

  • ramai yg sedar bila dah peringkat tinggi/bahaya. perlu sangat buat pemeriksaan terutamanya bila dah berusia.

  • WRizuan

    kena ambil tahu jugak ni…..jgn buat2 tak tahu..

  • Kesedaran yg tinggi amat perlu utk wanita.

    Mmg bagus entri2 camni..LIKE!

  • Hairul Azni

    Memang dah banyak dengar kes barah payudara ni..sebaiknya sentiasa buat pemeriksaan sendiri di rumah.Jika syak apa2 yang abnormal,cepat2 pergi hospital/klinik untuk buat pemeriksaan..

  • Kena rajin buat pemeriksaan payudara sendiri.. 🙂 .. kalau tak yakin atau tak pandai, boleh minta doktor tolong periksa..

  • zuhairi

    Slam…sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser…buah pinggang rosak dan kebocoran protin yang punca peyebab kerosakan awal buah pinggang..herba ni terlalu berkesan…akar kayu herba…merawat dan membaik pulih…jangan sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap saya

    • Suba

      ini ubat ape yea ?

  • zuhairi

    Slam…sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser..herba warisan ini terlalu berkesan…akar kayu warisan…merawat dan membaik pulih…jangan sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap saya
    sy cma bntu membantu…sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa…penawar nya telah ada…hubungi sy secepat munkin

  • sedih

    Kanser ni biasanya umur paling muda berapa?

  • boleh cuba vivix, dah banyak testimoni, sebab revesrol dalam kandungan vivix membantu baiki sel yang rosak, baiki daripda DNA, ketahui lanjut 0136240955

  • Sangat setuju dengan admin. Mencegah lebih baik dari merawat. Saya juga ada menulis bagaimana untuk mencegah kanser dari berulang. Jemput datang ke blog saya. Semoga bermanfaat untuk semua. Vivix Shaklee: Menghalang & Mencegah Kanser

  • Venny

    Sy adalah breast cancer survivor.sy dah buat mastekomi dua2 breast.syukur umur masih panjang.mati itu ketentuan Tuhan

    • syima

      Dah sembuh dari kanser ke

  • Akmal

    Sy bru 19 . Dh ad 4 ktulan di bhagian pyudara . Tpi sy rase tu bkan kanser . Hnye ktulan je kot . Tp sy dh brusaha mkan ubt2 untk mengecutkan ketulan tu .

  • memang orang perempuan kena ambil berat tentang penyakit barah ini…datang nya secara senyap..
    Vivix Merawat Kanser

  • Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat. Bantu Keluarga Anda Dan Selamatkan Mereka Sama Ada Yang Belum Menghidap Kanser Ataupun Yang Telahpun Menghidapi Kanser, Leukemia, Denggi Dan Asthma Serta Penyakit 4 Serangkai Dengan Ubat Kanser Yang Terbukti Berkesan Sebelum Terlambat…

    Untuk Maklumat Lanjut Anda Boleh Layari Website

  • Slam…sy ada menjual jus infiniti kluaran jutawan herb yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.sebulan akan turun sebanyak 60 hinga 80 militer or 0.6 cm atau 0.8 cm.ubat saya.andai 4 cm sel ketumbuhan kanser.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah.

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi jus infiniti ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh…daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
    ..
    .merawat dan membaik pulih…jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy aminnur hakim… sy cma bntu membantu…sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa…penawar nya telah ada…hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh…jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid…orang ada kanser…saya akan membantu merawat hingga sembuh

    Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi….hubungi atau wasup kan saya dengan segera.

  • Yana

    Saya ada 3biji seperti bisul disebelah kanan, dan 1 di sebelah kiri.. Adakah itu tanda2 kanser 😥

Leave a Comment