Cara-cara Mandi Junub – Mandi Wajib

mandi wajib

Mandi wajib atau mandi junub merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanah air kita yang tidak sah mandi hadas nya kerana tidak melakukannya dengan betul. Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja.

Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir. Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Ustaz Haji Mat Jais Kamos, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi wajibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul.” tegas beliau. Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam.

Setiap orang yang melakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara:

Pertama
: Niat.

Kedua : Menghilangkan najis pada badan.

Ketiga : Meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.” Niat itu didalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: “Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: “Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”. Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya.

Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah. Mengenai rukun mandi wajib yang ke 2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais,

Menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan. Sementara rukun mandi wajib yang ke 3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat.

Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul,sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin.

Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh. Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi. Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah.

Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana? Inilah yang rumitnya, sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah. Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut.

Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut. Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham.Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza.

jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza. Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam. Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab.

3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak (wiladah).

Mandi wajib boleh dilakukan dimana-mana dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik. Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib lagi, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Rasulullah S.A.W Bersabda : ” Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat, Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafaat kepada manusia lain.” [Hadith Riwayat Muslim].

Dunia Maklumat

Untuk Lelaki Download Disini Percuma !!!

- Belajar Mengaji Al-Quran Dirumah    
advertise here rm10 month

Duit Tambahan Dengan Hanphone

147 comments… add one

  • Setiap apa yang kita lakukan, ikhlaskan niat kerana Nya, moga kita mendapat keberkatan atas apa yang kita kerjakan.

  • Mandi Wajib ini merupakan pekara asas bagi induvidu,nak x nak ia memerlukan pendedahan awal sejak zaman kanak2 lagi.

    • betul tu… seharusnya ibu bapa dan guru memainkan peranan utama dlm memberi pendedahn awal ttg cara mandi wajib.

  • Kami

    makasih banget buat infonya gan

  • menyesal

    assalamualaikum,saya ada sedikit pertanyaan mngenai mandi wajib.Boleh tak mandi wajib sekiranya terdapat luka-luka yang belum sembuh.Di bahagian tangan saya ada luka yang belum kering akibat kemalangan tempoh hari.Boleh tak dan sah tak jika saya mandi wajib.

    • W’salam..

      Terima kasih kerana bertanya, untuk mandi wajib ketika ada anggota badan yang tidak boleh dikena air disebabkan mudarat, maka hendaklah di
      balut dahulu angota tersebut supaya tidak terkana air. Ketika mandi wajib , wajib kita ratakan air ke seluruh badan melainkan anggota badan yg tidak boleh terkena air ( yang berbalut ).

      selepas selesai mandi wajib hendaklah bertayamum utk menyempurnakan mandi wajib tersebut.

  • baru nak naik

    assalamulaikum…sy ade skit petanyaan..semase mandi wajib , kita mengunakan sabun atau syempor sah x…

    • Anonymous

      EM.saya nak tanya klau dkt jari saya ade luka yg tidak boleh sembuh dgn cepat.apabila saya hendak mandi wajib adakah sah??

      • salam,

        sah mandi wajib sekiranya air itu diratakan ke seluruh badan,
        tapi apabila dalam keadaan luka yang mana memudaratkan luka tersebut sekiranya terkena air, maka handaklah dibalut luka tersebut supaya tidak terkena air semasa mandi wajib, Ketika mandi wajib , wajib kita ratakan air ke seluruh badan melainkan anggota badan yg tidak boleh terkena air ( yang berbalut ).

        selepas selesai mandi wajib hendaklah bertayamum utk menyempurnakan mandi wajib tersebut.

    • walikumsalam…

      adalah seeloknya kita mandi seperti biasa dahulu dan diikuti mandi wajib, ataupon mandi wajib dahulu setelah semunya dah rata boleh lah gunakan sabun dan syempoo, takut berubahnya air mutlak disebabkan air sabun atau syempoo.

    • sah..tp pastikan seluruh tubuh rata dengan disampaikan air mutlak..

      Sebaiknya begini..anda mandi dahulu dgn air mutlak(disetai niat) dgn rata seluruh badan,lps tu baru lah syampo dna sabun..

  • assalamualaikum…. saya nak tanya..
    1)adakah mulut itu anggota zahir?

    2)saya ada mandi wajib.. kemudian setelah selesai mandi(masih di dalam tandas)..saya teringat bahawa saya terlupa basuh dalam mulut saya…..saya pun membasuhnya…..
    adakah sah mandi saya sekiranya mulut itu anggota zahir

    saya harap persoalan saya ni terjawab…terima kasih

    • 1) mulut bukan anggota zahir.

      2) sah mandi tersebut. Dalam mulut bukannya anggota zahir. Jadi, sebaiknya kita digalakkan melakukan perkara sunat sebelum mandi wajib seperti berwuduk, menggosok seluruh badan, mendahului anggota kanan dari anggota kiri dan lain – lain.

  • Assalamualaikum .. saya hendak tanye adakah perlu kite mengambil wuduk untuk mandi wajib ??

  • Assalamualaikum..sy berasa was2..syrat yang mewajibkan seseorang wanita itu mandi wajib adalah keluar darah haid, nifas..tetapi jika seseorang itu mengeluarkan air maninya dengan sengaja secara bersendirian apakah hukumnya??

    • Lima perkara yang wajib mandi :

      1- orang mati yang bukan mati syahid.
      2- keluarnya haid.
      3- keluarnya nifas.
      4- melahirkan anak ( wiladah )
      5- keluarnya air mani.. atau Bertemu dua khitan iaitu apabila masuknya hasyafah zakar dalam farj perempuan yang masih hidup dengan sempurna walaupun tidak keluar mani.

      Maka, seperti persoalan diatas, jika keluar air mani dengan sengaja secara bersendirian serta di iringi syahwat maka hukumnya wajib mandi. Jika keluar cecair tanpa sesuatu ransangan maka tidak wajib mandi..
      “Dan Nasai meriwayatkan dengan ringkas yang lafaznya: Bahawasanya dia (Khaulah) bertanya kepada Nabi sallallahu alaihi wa-sallam tentang perempuan yang bermimpi mengeluarkan air mani dalam tidurnya lalu Nabi sallallahu alaihi wa-sallam menjawab: Kalau ia melihat air mani maka hendaklah ia mandi”. (H/R Nasai)

      Dan jika ia (seseorang wanita) tidak menemui tanda/bekas/basah/sisa-sisa air setelah bangun tidur maka ia tidak diwajibkan untuk mandi junub. Adapun jika ia mendapati bekas/tanda air maka ia wajib mandi kerana Ummu Sulaim berkata: Wahai Rasulullah. apakah seorang wanita wajib mandi jika ia bermimpi (keluar air). Rasulullah sallallahu alaihi wa-sallam menjawab: Ya. kalau ia melihat (mendapati basah) bekas air! Jika wanita mendapati ada bekas air maka ia diwajibkan mandi junub. (Lihat: Fatwa-fatwa Muslimah)
      Jika seseorang perempuan sering mengeluarkan cecair tanpa disebabkan oleh suatu rangsangan (nafsu syahwat/nikmat) maka sama sekali tidak diwajibkan mandi. Mandi hanya diwajibkan apabila melakukan persetubuhan. bermimpi, keluar air diiringi syahwat (seperti mimpi berjimak dengan seorang lelaki lalu ketika bangun terdapat bekas air maka diwajibkan baginya mandi junub). (Lihat: Fatwa-fatwa Muslimah).
      Wallahu Ak’lam…

  • LatesTips.Com

    terima kasih ustaz atas perkongsian ilmu…

  • Bolehkah kite niat: Sahaja aku mandi hadas besar kerana Allah Ta’ala
    Utk mandi hadas haid, nifas, wiladah, junub?

    • Ya boleh, dengan kita niat mengangkat hadas besar iaitu(mandi junub) maka terangkat kesemua semua hadas besar termasuklah mandi haid,nifas,wilada dan lain-lain.

      • Anonymous

        Terimakasih ustaz atas penerangan ni…

        • Yg Curious

          Contohnya, seorang itu terangsang atau onani sebelum mandi wajib kerana haid, kemudian dia hanya berniat spt”sahaja aku mandi wajib kerana haid fardu atasku, kerana Allah taala,” (sdgkan mandi itu disekalikan kerana terangsang/onani) adakah sah mandi wajib tersebut?

  • Wani

    Adakah perbezaan mandi wajib diantara laki2 & perempuan?

    • Tiada bezanya mandi wajib laki-laki dan perempuan, cuma bagi perempan kenalah cermat sikit ratakan air ke rambut dan celah celahan, supaya air sampai.

  • adakah seseorang itu bercium perlu mandi junub?dan tanpa mngeluarkan air mani

  • fadli

    assalamualaikum..saya ingin bertanya adakah sah mandi wajib apabila saya mengosok qubul atau dubur dengan tangan ketika mandi wajib untuk meratakan air ke tempat sulit itu?? bagaimana cara nya??

    2) setelah selesai mandi wajib boleh ka terus kluar dari bilik air atau ada doa sebelum keluar dari bilik air?? boleh tolong jelas kan..

    • w’salam, Sah mandi wajib apabila tangan menyentuh qubul atau dubur, tetapi terbatalnya wuduk,

      • Jika x nak terbatalnya wudu’, mandi menggunakan kain basah dan gosok dengan berlapik di kawasan yang sulit. jika wuduk terbatal juga, boleh ambil semula selepas mandi junub,

        Selesai mandi wajib boleh sahaja terus keluar, tetepi di sunatkan berdoa setelah keluar bilik air.

  • fadli

    boleh ka kita mandi dgn tiada sehelai benang pun atau kena pakai kain?

  • Assalamualaikum ustaz & ustazah,nak niat dulu ka nak bagi air sampai kat badan dulu ataupun dua-dua serentak…terima kasih…

  • Salam,
    1) Jika salah satu anggota badan yang ada kudis, adakah sah mandi tersebut?Perlu ke kita mengeluarkan/mencabut kudis tersebut?

    2) Saya ada dengar yang perempuan boleh menunaikan solat tanpa mandi wajib apabila haidnya kering semasa itu.Adakah benar?

    3) Perlu ke kita mengqadakan semula solat fardhu yang ditinggalkan?

    • 1) Jika anggota badan yang ada kudis tidak perlu mencabut/mengeluarkan kudis tersebut, boleh terus mandi, syaratnya air rata keseluruhan badan.

      2) Tidak sah solat tanpa mandi wajib apabila haid sudah kering.

      3) Solat yg di tinggal kan apabila seseorang itu mula dari start baligh wajib di qadakan, jika banyak buatlah sedikit2 ikut kemampuan, cthnya buat solat qada sebelum atau solat subuh, begitu juga waktu2 yg lain.

  • MeToYouInformation

    Terima kasih penjelasnya.. jelas..

  • Assalamualaikum….nak bertanya, jika sy sudah selesai mandi wajib, ketika sedang lap badan sy berasa sy terlupa untuk menjirus tapak kaki kanan sy, lalu sy menjirusnya dengan air…adakah sah mandi wajib sy itu…sbb ketika lap badan itu sy niatkan mandi wajib sy sudah selesai…harap dapat membantu…

  • assalamualaikum , sy nak tanya ni , sy ada warnakan rambut sy dgn pewarna jenis revlon(luar negara) tapi sy sudah potong rmbut pendek , tp maih ada saki baki warna yg tertinggal , perlukah sy potong sehingga botak atau biarkan saja untuk sahkan mandi wajib sy ?

    • Hukum mewarna rambut bagi orang muda haram

      Hukum mewarna rambut bagi orang tua yg beruban itu adalah sunnah(melainkan warna hitam)

      Hukum wanita muda tetapi dia warna rambut kerana suami minta atau dia nk warna utk memikat suami harus

      Syarat pewarna rambut yg dipakai hendaklah serap air ke rambut seperti inai..dan ada jg dye yg serap air(harus guna)tp sy tidak arif jenama2 dye yg dikatagori serap air ni..tp anda boleh uji sama ada dye yg diguna di rambut tu serap air atau tidak dgn mebasuh rambut guna air panas..nanti dye akan hilang,cuma tinggl warna sahaja…

      apa pun sy ucapkan tahiah kepda anda di atas keperhatian dan kesedaran anda tentang hukum2 agama…

  • Assalamualaikum

    saya mau tanya,,

    1). bolehkah jika kita sdh mandi wajib tetapi masih mengulang perbuatan yg mengeluarkan air mani dgn sengaja, dan apa hukumnya ?

    2). dahulu kan mandi wajib atau wudhu dulu ?

    3). mandi wajib pakai kain untuk menutup aurat atau tanpa seraut benang ?

    mohon dijawab, terimakasih ..

    • 1.setiap kali keluar air mani sama ada sengaja atau tidak,wajib mandi..merujuk soalan anda,anda baru lepas mandi wajib,setelah tu kua lg air mani dengan disengajakan,maka anda wajib mandi dan perbuatan mengeluarkan air mandi(onani) itu haram.

      2.sah jika anda mandi wajib tanpa berwuduk..cumanya disunatkan(sunnah)sebelum mandi bewuduk terlebih dahulu

      3.tidak berdosa mandi tidak menggunakan kain basah,sama ada mandi wajib atau mandi biasa cuma hukumnya makruh

  • Sy nk btnya. Niat mandi wajib perlu berniat sblm atau ratakan air sluruh badan dan berniat.

  • wani

    salam…
    saya ingin bertanya..bagaimana niat untuk mandi wajib setelah melakukan persetubuhan dlm waktu datang haid?adakah ‘sahaja aku mengangkat hadas besar kerana haid dan manji junub kerana Allah Taala’. Mohon penjelasan

    • Niat nya sama sahaja..”sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala’.

  • faizal

    Salam, bolehkah tuala yang digunakan sebelum mandi wajib digunakan selepas mandi wajib?.

  • mie

    mcm mana cara yang dikatakan menghilangkan najis pada badan?adakah kita kena mandi dahulu sebelum niat mandi wajib?

    • Boleh bersihkan tubauh badan dengan apa cara sekali pun,utk menghilangkan najis.. termasuklah mandi, setelah bersih boleh niat mandi junub…

  • Atq

    Apa hukumnya dah mandi wajib dan dah solat,lepas solat masihh ade air mani di kemmaluan.wajib mandi lagi?

    • baki air mani tak wajib mandi dan perlu dibersihkan, jika keluar mani semula ketika besyahwat atau berjimak kena mandi semula…

  • aww

    pak ustad saya mau nanya klo wuduk saat mandi junub bolehkah membasuh kedua kaki.
    dan apa hukumnya kalau salah satu dari kegiatan mandi junub kelewat apakah sah atau tidak

  • germu

    Assalamualaikum
    Ustaz.. bagaimana kalau selepas mandi wajib…dah kering dah pun….baru kita tersedar ada daki yg kering…pada telinga? Adakah daki tersebut dikira menghalang air dari sampai ke kulit?

    • w’salam merujuk kes diatas.anda cuma perlu buang daki kering tersebut dan basuh tempt tu dengan air..tak perlu ulang mandi..

  • Setiap induvidu kena ambil tahu tentang mandi wajib nie, supaya setiap amaln kita diterima oleh Allah

  • Didier.

  • these are definitely suuper cool christian louboutin men’s store uk to start with having said that i would bring these products more if and when they do not failures with the press button equally as much. an example of my friends essentially remarked “yes they search really odd”

  • Ibu keliru

    As Salam, saya keliru sedikit berkenan dgn mandi hadas untuk nifas.
    Sekiranya terdapat luka Dari pembedahan cesarean yg tidak boleh terkena air, adakah sah mandi wajib jika air tidak dpt diratakan di Bahagian luka.

    • w’salam..Seseorang yang seluruh tubuhnya tidak boleh dikenakan air kerana jika kena air bimbang akan memudharatkan,maka ketika ia berjunub cukuplah ia dengan bertayamum sebagai ganti mandi hadas besar…merujuk kepada kes Puan,kecederaan cuma pada kawasan perut kesan pembedahan.Oleh itu Puan wajib meratakan air pada tubuh yang sihat..selepas itu Puan mesti bertayamum..

  • Dian

    Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib lagi, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

    ==> maknanya tidak perlu mandi wajib untuk menunaikan solat subuh?? Maaf saya tidak faham ayat tersebut. Selepas bersetubuh pd malam hari, sebelum tidur sudah ambil wuduk jadi bila masuk waktu subuh wuduk semula kemudian boleh terus solat tanpa mandi wajib?

    • Maksudnya begini…Bila dah melakukan hubungan jenis di malam hari kita tidak dituntut(tak wajib) utk terus mandi..Boleh terus tidur..cumanya disunatkan berwuduk terlebih dahulu sebelum tidur..Adapun setelah masuk waktu solat wajib kita mandi(mandi mengangkat hadas besar)..sebab klu tak mandi hadas besar,solat tak sah..kan salah satu syarat sah solat ialah mesti dalam keadaan suci dari hadas kecil(wuduk) dan suci dari hadas besar(berjunub\kua air mani\haid\nifas)

  • keliru

    asalamualaikum….ust bacaan mandi wajaib boleh d baca dengan hanya sahaja aku mandi hadas besar kerana ALLAH TAALA sahaja atau di dahului dgn bacaan al-quran dahulu?…sya yang keliru..

    • w’salam..
      lafaz niat tak wajib…yang wajib adalah niat..dan niat tempatnya dalam hati..aah contoh yang anda beri tu betul dah….Rukun mandi hadas cuma dua…niat dan meratakan air keseleluruh tubuh… tak de baca apa2 dah..

  • oasis

    Kalau tertelan air mani lelaki , wajib mandi tak?

    • Perkara yang mewajibkan mandi telah dinyatakan di atas, sila rujuk kembali,
      Menelan air tidak termasuk dalam perkara yang mewajibkan seseorg itu mandi,
      jika seseorg itu menelan air mani (makan) dengan sengaja, Hukumnya Haram, kerana islam melarang memakan seseuatu yang menjijikkan, tapi kalau tak sengaja, x mengapa ( tidak berdosa ).

  • Hadrian

    Sebelum mandi wajib, perlukah kite mengambil wuduk sblmnya?

  • haliza

    Salam..Sy bru lps bersalin..darah nifas sudah henti pd hr ke43…kmdian trus haid…persoalannya perlukah sy niat tuk nifas n haid? Mohon nasihat

  • w\salam.Setelah sahaja berhenti dari darah nifas,terus keluar haid maka ketika itu Puan tidak wajib lagi mandi hadas krn jika Puan mandi hadas sekalupun ia ttp sahaja tidak terangkat hadasnya krn puan dlm keadaan haid..oleh itu nnti ble dh kering haid puan wajib mandi..maksudnya puan cuma wajib mandi hadas cuma sekali..

  • Assalammualaikum..adakah wajib mandi wajid dengan keluar air mani dengan sendiri..

  • Antara perkara yang mewajibkan mandi janabah\wajib adalah keluarnya air mani,sama ada keluar itu kerana sengaja atau tidak sengaja..
    Sengaja bermaksud melakukan onani dengan sendiri atau orang lain yang melakukannya..
    Adapun keluar air mani dengan tidak sengaja bermkasud keluar disebabkan mimpi atau kerana melihat video dan gambar porno..
    Maklumat tambahan,jika seorang suami menyetubuhi isterinya tapi tidak mengeluarkan air mani ia tetap wajib mandi

  • Mairizd

    Assalammualaikum? Ustaz/ustazah.. Sy nk tnye, sy bru je lps brsalin tak smpai 2 mggu.. Masalah sy ialah blh tak kalau ketika sy mandi sy basuh rambut sy dgn syampoo atas sbb sy brasa tak selesa bila rambut sy menyebabkn kulit kepala sy gatal dan berminyak. Ada masalah lain tak sekiranye blm smpai masa tuk mandi wajib tp sy dh basuh rambut trlebih dlu tuk bersih dan selesa. Bagaimana sekiranye ketika basuh rambut trdapt rambut yg gugur? Perlu ke sy smpn dan basuh brsama ketika mandi wajib nnti? Sekian, t. Ksh

  • w\salam..Puan dari segi hukum tidak ada masalah jika Puan nak mandi bersabun atau bersyampoo ketika dalam keadaan nifas..Setiap kali mandi tidak ada halangan untuk Puan berbuat begitu..Bahkan islam memang menitik beratkan soal kebersihan dan kesihatan..

    Jika ketika Puan mandi kedapatan rambut atau bulu gugur dari tempatnya sedangkan Puan masih dalam keadaan nifas\haid\berhadas,ia tidak menjadikan Puan berdosa ataupun mandi wajib puan nanti tidak akan sah…

    Puan boleh rujuk tulisan saya berkaitan perkara ini disini:
    http://mindakini.com/hukum-potong-kuku-ketika-haid/

  • Adakah kita kena mandi wajib kerana mengeluarkan air mani dengan sendiri..

  • Ramai yang tak tahu tentang mandi junub ni, terima kasih info :)

  • sony

    salam ustaz , saye baru lepas operation dan tempat luka sy tidak boleh kena air..seperti yang ustaz katakan diatas tempat yang luka x perlu kena air tetapi jikalau selepas saye mandi wajib sy tidak betayamum adakah mandi wajib saye sah??

  • jimie

    assalam ustaz…boleh ke kita berniat di dalam bilik air… lagi satu bolehkah kita membasuh kemaluan dengan cara menyentuh untuk memastikan air kena pada keseluruhan kemaluan semasa mandi wajib atau basuh kemaluan dulu selepas itu baru berniat untuk mandi wajib dan mengenakan air pada kemaluan tanpa menyentuhnya…

    • w’salam, boleh berniat dalam bilik air tiada masalah,
      boleh menyentuh menyentuh kemaluan semasa mandi,cuma wuduk yang sahaja batal,
      basuh kemalaun dulu boleh, dan basuh semasa mandi pun boleh, cuma kalau basuh semasa mandi wuduk akan batal, dan di akhir mandi boleh ambil semula wuduk,

  • jiwa kacau

    assalamualaikum ustaz boleh tak kalau saya mandi mcm biasa dlu.semasa sy sedang mandi sy bersih kn dlu seluruh anggota badan sy. lps itu sy ambil wuduk dan kemudian sy mandi wajib dgn mmkai kain spya mengelakkan drpd btl nye wuduk. boleh tak ustaz dgn cara mcm ni

    • w’salam…
      Boleh cara ini Betul dan Sah Mandi Junub

  • jiwa kacau

    assalamualaikum ustaz saya ada lagi 1 soalan semasa saya ambil wuduk saya basuh kaki dan selepas mandi wajib sya basuh lg skli kaki sy ape hukum nya sah atau pun tidak sah

  • noor

    Assalamualaikum ustaz.. beberapa hari lalu sy telah mandi wajib. bagaimana pula kalau kita dah sental tubuh sewaktu mandi wajib tapi setelah selesai masih ada sisa daki.. pada kaki.? Apakah sy perlu mandi wajib semula untuk menunaikan ibadah selepas ini?

  • ain

    adakah sah mandi wajib seseorang itu jika mempunyai luka yang kecil sahaja seperti kulit yang tercalar

  • ain

    adakah sah mandi wajib seseorang itu jika mempunyai luka yang kecil sahaja seperti kulit yang tercalar sehingga keluar darah. adakah sah mandi wajib seseorang itu jika luka itu kering. saya nak tanggalkan tetapi tak boleh adakah sah mandi wajib saya

  • Pak ustadz, apakah daki yg lupa dibersihkan membuat mandi wajib tidak sah? dan jika setelah mandi wajib ada bagian tubuh yg masih kering (seperti lubang pusar) karena lupa/ragu2 sudah membasuh atau belum. bagaimana? jazakallah

    • cukup sekadar ratakan air kawasan daki tersebut,sah mandi wajib. jika bahagian mana2 yang tidak terkena air ragu2 atau lupa seeloknya mandi semula supaya terhindar drpd syak, tetapi jika sekiranya yakin maka sah lah mandi wajib anda

  • Farhan

    Macamana kalo lupa cabut plaster luka dan keesokan hari baru teringat Ada plaster luka yg xcabut.. Adakah kena mandi semula n qodor balik solat lima waktu semalam?

  • beby

    salam
    saya ada pertanyaan bagai manakah klu kita habis haid slpas itu bersetubuh cara mandi wajib to ada lah sama juga mandi hadas besar??

  • zeela

    assalamualaikum ustaz, maaf saya nak Tanya. mohon kepastian, rambut saya masih lagi ada sedikit kesan warna perang. bagaimanakah saya ingin mendapatkan kepastian sama ada warna ygn digunakan saya dahulu menyerap air atau tidak. saya menjadi keliru dalam mandi wajib saya. oleh kerana kekeliruan ini, saya menjadi ragu2 dengan solat dan puasa saya. harap ustaz boleh membantu saya dalam hal ini.

  • suime

    assalammualaikum ustaz.. saya ingin bertanya kepada ustaz.saya telah berniat untuk mandi wajib. semasa mandi wajib saya selalu mengulangi niat hadas besar. apakah hukumnya.

    • tiada masalah, anda cuma was-was sahaja, tinggalkan was-was, kerana was2 itu syaitan

  • Asalamualaikum Al ustaz.1.bagaimana jika ketika mandi wajib sewaktu membasuh kermaluan tiba2 terasa geli dan sesuatu keluar dan ianya jernih..adakah sah mandi wajib? 2.bagaimana jika yg keluar ketika rasa geli itu mani? Adakah batal mandi wajib? Padahal ketika itu sedang mandi wajib.perlu ulang?

  • Asalamualaikum ustaz..sy terlupa gosok2 ibu jari kaki saya .kuku pendek..saya hnya mengalirkan air tetapi tidak menggosok adakah mandi wajib tidak sah ?

  • Abdul malik

    Assalammualaikum ustaz.
    Perlukah saya bertayamum sekiranya luka saya masih boleh mengalirkan air

    • w’salam,

      jika luka tersebut memudharatkan apabila terkena air boleh bertayamum, jika tidak memudharatkan di alirkan air padanya

  • Abdul malik

    Assalammualaikum ustaz.
    Bolehkah mandi wajib menggunakan air takung?

  • Nur Nasibah

    Asssalamualaikum,,,sy ada dgr ceramah seorang ustaz beritahu mengenai mandi wajib, bila kita meratakan air dgn tangan kita, jangan dilepaskan tgn kalau dilepaskan dan sapu balik gunakan air yg baru sebab dah jadi air mustakmal..betul ke? Minta pendapat ustaz.

    • haziq aiman

      Kalau ada kotoran yang sangat kecil di bawah kuku,yang tidak dapat disedari ketika mandi dan tidak menghalang air daripada masuk ke bawah kuku,adakah mandi junub itu sah?

  • kucingbiru

    Assalamualaikum ustaz @ ustazah , saya ingin bertanya, jika bukan pasangan suami isteri bersetubuh atau bukan mahram bersetubuh, perlukah perempuan&lelaki itu mandi wajib. Dan jika ya, bagaimana cara mandi wajib bagi yang bersetubuh bukan suami isteri. Soalan dari pada adik saya yang ingin tahu.

    • Cara mandi wajib nya sama juga dgn pasangan suami isteri Yang sah,yang ada dalam artikal ini, dan selepas itu kedua2nya perlu bertaubat dan tidak mengulanginya kerana zina itu adalah dosa yang besar

  • ana

    assalamualaikum. tentang mandi wajib sekiranya terdapat luka selepas operate yg tak boleh kena air, macam mana cara nak bertayamum? macam mana nak cari debu suci? adakah bertayamum secara biasa iaitu pada muka dn tangan atau bertayamun pada tempat luka tersebut? terima kasih.

    • w’salam, bagi angota yang boleh ambil wuduk, ambil wuduk mcm biasa, dan selaps itu, ambil debu tayamum hanya di muka dan tangan sahaja, tidak perlu anggota lain.

  • panda

    Assalamualaikum ust,nak tanya adakah sah jika saya mandi biasa dahulu tanpa niat kemudian diteruskan dgn mandi wajib dengan keadaan anggota badan sudah basah?

  • panda

    Assalamualaikum ust,adakah sah jika saya mandi biasa dahulu tanpa niat kemudian diteruskan dengan mandi wajib dengan keadaan anggota badan sudah basah?

  • Miera

    Assalamualaikum..ustat saya nak tanya boleh ke kalau niat mandi wajib n mandi haid disekali kan n niatnya yang sebetul2 nya ataupun kena mandi dua kali mandi haid kemudian ambik air wuduk mandi wajib bersetubuh pulak macam tu ke..? Saya kurang pasti la boleh ustat bantu saya.

    • W’salam

      Terima kasih kerana bertanya,

      Untuk mandi wajib (haid/bersetubuh) perlu sekali mandi sahaja dan sekali niat sahaja, contohnya:

      1. Keluar mani atau keluar haid dan nifas

      “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”.
      “Sahaja aku mandi daripada haid kerana Allah Taala”.

      2. Mandi disebabkan bersetubuh antara suami dan isteri
      “Sahaja aku mandi junub kerana Allah Taala”.

      3. Mandi disebabkan keluarnya darah nifas
      “Sahaja aku mandi daripada nifas kerana Allah Taala”.

      dan ratakan air seluruh tubuh badan,Pastu boleh terus solat

      • gadis keliru

        Ustaz sy kurang jelas, boleh ke niat mandi hadas slps bersetubuh disekalikan dgn mandi hadas haid? Dgn niat shja aku mengangkat hadas besar kerana allah taala…sy keliru sgt2

  • mimih.

    As slm ustz..nk tanya.mcm mn cara mandi wajib apabila perempuan yg bersetubuh dgn suaminya pada malam hari dan esok paginya dia haid.

  • nor

    saya nk tanya kalau mandi wajib niat sahaja aku mandi wajib kerana allah taala untuk sbb haid,junub,nifas..boleh tak niat mcm tu.

  • inz

    Salam, saya nak tny..cmn sekiranya mandi wajib dgn mengunakan air kolah yg kecil (segitiga) tetapi air masih terbuka?

  • Yg Curious

    Contohnya, seorang itu terangsang atau onani sebelum mandi wajib kerana haid, kemudian dia hanya berniat spt”sahaja aku mandi wajib kerana haid fardu atasku, kerana Allah taala,” (sdgkan mandi itu disekalikan kerana terangsang/onani) adakah sah mandi wajib tersebut?

  • suri

    Salam. Sy nak tanya. Skira sy sudah selesai mandi wajib dan sudah berpakaian. Kemudian dlm 10 mnit sy baru prasaan di kuku sy ade secalit dakwat pen. Tp apabila dikikis hilang dgn sng. Sy sterus nye hanya membilas kuku sy utk dgn mggunakan air. Adakah mandi wajib sy sah?atau sy perlu mandi semula? Tq

  • lee

    Assalamualaikum..sy ada persoalan.. Sy telah mandi wajib.. Namun, kuku sy pnjg dan sy dapati terdapat sedikit kesan cat di bwh kuku sy yg agak rumit untuk dibersihkan, adakah sah mandi wajib sy? Sy pernah mendengar bhwa jika kita memotong rambut atau kuku sblm mandi hadas, mereka akan menuntut di akhirat… Disebabkan itu, sy tdk mengerat kuku sy…

  • janji rata ke seluruh badan.

    Itu yang penting. Termasuk bahagian kelangkang dan yang tersembunyi. Kena sampai air.

  • eda

    Perlukah kita membuka subang atau brg kemas ketika mandi wajib

  • fuyooooo

    saya mandi dengan menggunakan shower dan membasuh kaki dengan menggunakan air paip, adakah sah mandi wajib wajib saya???

  • nurnasibah

    Assalamualaikum,. Nak tanya mengenai mandi wajib menggunakan kain basahan..Kalau nak jirus air, jirus ke atas kain itu atau ke kulit terus sebab kalau jirus pada kain pun kulit pun basah.apa hukum air yg kena pd badan melalui air yg mengalir dri kain basahan..

    • Boleh di jirus pada kain dan juga pada kulit terus, sah mandi wajib, tetapi sebaik2 nya menutup aurat lebih afdhal

  • nurnasibah

    Satu lagi..sy ada dengar seorang ustaz cakap semasa mandi wajib, bila gosok anggota guna tangan, tangan jangan dilepaskan,kalau dilepaskan dan gosok balik kena air yg baru sebab dah jadi mustakmal..nak kepastian ustaz..tq

    • Boleh gosok guna tangan tiada masalah, untuk menghilangkan kekotoran dan untuk supaya air sampai kekulit kita, tangan lepas dan tidak dilepaskan tiada masalah, bab lepas dan tidak dilepas kan tu dalam tayammum

  • Tanya

    Salam, saya dalam pertengahan mandi wajib, tiba-tiba saya teringat yang saya terlupa tuala mandi, lalu saya berhenti sekejap mandi, dan terus pergi mengambil tuala. Selepas itu saya sambung semula mandi. Sah ke mandi wajib saya? Adakah saya perlu niat semula untuk menyambung mandi wajib saya?

  • lemah

    Saya mandi wajib , saya terlupa untuk membasuh celah kening selepas mandi , ketika itu saya sedang m
    Lap muka,, lalu saya terus membasuh celah-ii kening. Adakah sah mandi wajib itu?

  • zai

    assalamualaikum ustaz
    1)niat disebut waktu meratakan air hnya skli niat ke setiap kli basuh setiap anggota kena niat?

    2)bila sdh niat,ketika meratakan
    air teringat perkara lain pula
    mcm lupa tutup kipas contohnya..adakah sah mndi ?

  • Hamba allah

    Aslkm ustaz,semasa saya mandi wajib saya baca niat nawaitu ghusla mafrudo lillahi taala, adakah sah niat itu

  • Alfian

    Assalamualaikum ustadz saya ada luka pada kaki saya dan sudah dibalut lalu saat tidur saya mimpi basah bagaimana cara saya melakukan mandi wajib tersebut ?

  • Thank you for sharing.. info yang baik :)

  • Zul Putra

    Assalamualaikum.. Uztaz saya nak tanya… setelah saya selesai mandi wajib dan telah memakai baju, tiba-tiba saya merasa ragu-ragu akan mandi wajib saya.. maksudnya saya tidak yakin dan takut mandi wajib tidak sempurna dan ibadat tidak diterima… Boleh bagi pencerahan apa yang perlu saya lakukan..?
    Lagipun menjelang SPM ni saya rasa banyak buat dosa kepada ALLAH…

  • saiful

    Assalam Ustaz

    Saya ada beberapa soalan berkenan mandi wajib

    1) Seeloknya posisi berdiri atau cangkung utk mandi wajib ni?
    2) Utk mandi wajib bahagian mana yg perlu dimulai dan bhgn mana perlu diakhri?
    3) sekiranya ustaz x keberatan terangkan dgn ringkas (step by step) cara2 mandi wajib dr mula hingga akhir agar lebih mudah difahami

    Mohon penerangan dari ustaz

    Terima Kasih

  • iza

    assalamualaikum…saya hendk menanyakan sesuatu tentangcara mandi wajib.apabila kita hendak mandi, kita mandi di sebelah kanan dahulu atau pon di sebelah kiri..yang afdalnye..tq

  • arif

    Assalamualaikum…Klau tahi telinga kering di sekitar telinga,sah x mandi hadas,walaupun x dibuang

  • krokro

    Assalamualaikum ustaz.
    Saya nak tanya. Jika beronani (sudah insaf) adakah kita seharusnya mengambil wuduk sebelum mandi wajib atau tidak?

    Yang kedua, jika saya ada sedikit kotoran yang berada di hujung ibu jari kaki saya di mana susah untuk saya buangnya adakah saya masih harus membuangnya atau tidak?

  • Dieno

    Assalammualaikum ustaz,
    Saya ingin bertanya, kalau saya mandi menggunakan “shower” adakah saya perlu berniat setiap kali air itu sampai ke mana2 bahagian anggota badan?

    Tolong perjelaskan isu saya ini ustaz.

    Terima Kasih.

  • naktanya

    Assalamualaikum,
    Yang mandi guna kain basahan tu kena basuh dulu ka najis tu dan kaki kena tak masa mandi tu ?

  • afizan

    Assalamualaikum Ustadz / Ustadzah .. Saya ada sdikit soalan tentang mandi junub , maaf kalau soalan sya agak kelihatan cetek ilmu tentang agama ,..
    Apa yg diajar kpda sya swktu kecil hingga alam remaja , mandi junub yg slalu saya amalkan brmula dgn
    – niat (sahaja aku mandi wajib kerana Allah Ta’ala)
    – mmbersihkan anggota badan (mmbuang sgala kkotoran srta najis yg mgkin melekat pda badan)
    – meratakan air pda anggota bdn bhgian kanan 3x dan diikuti anggota bhgian kiri 3x ( tnpa menyentuh/trsentuh kemaluan)
    – akhir sekali ambil wuduk tnda suci dri hadas ..
    Dan saya juga slalu amalkan mandi di arus yg mengalir contoh sperti Air Gunung , Air Terjun , Air Sungai yg jernih ..

    Adakah Sah cara2 mandian yg saya guna pakai sprti yg diatas ustadz / ustadzah ..? Terima kasih …

Leave a Comment