125

Cara-cara Mandi Junub – Mandi Wajib

by Dunia Maklumat

mandi wajib

Mandi wajib atau mandi junub merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanah air kita yang tidak sah mandi hadas nya kerana tidak melakukannya dengan betul. Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja.

Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir. Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Ustaz Haji Mat Jais Kamos, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi wajibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul.” tegas beliau. Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam.

Setiap orang yang melakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara:

Pertama
: Niat.

Kedua : Menghilangkan najis pada badan.

Ketiga : Meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.” Niat itu didalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: “Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: “Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”. Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya.

Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah. Mengenai rukun mandi wajib yang ke 2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais,

Menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan. Sementara rukun mandi wajib yang ke 3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat.

Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul,sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin.

Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh. Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi. Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah.

Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana? Inilah yang rumitnya, sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah. Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut.

Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut. Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham.Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza.

jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza. Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam. Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab.

3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak (wiladah).

Mandi wajib boleh dilakukan dimana-mana dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik. Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib lagi, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Rasulullah S.A.W Bersabda : ” Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat, Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafaat kepada manusia lain.” [Hadith Riwayat Muslim].

Dunia Maklumat

Untuk Lelaki Download Disini Percuma !!!

Incoming search :

cara mandi wajib,cara mandi hadas keluar air mani,cara mandi wajib selepas bersalin,mandi nifas,mandi wajib selepas bersetubuh,waktu mandi wajib lelaki

{ 124 comments… read them below or add one }

Sofia eviden January 24, 2012 at 5:38 am

Setiap apa yang kita lakukan, ikhlaskan niat kerana Nya, moga kita mendapat keberkatan atas apa yang kita kerjakan.

Reply

Alam Informasi February 10, 2012 at 5:29 pm

Mandi Wajib ini merupakan pekara asas bagi induvidu,nak x nak ia memerlukan pendedahan awal sejak zaman kanak2 lagi.

Reply

Dunia Maklumat February 10, 2012 at 5:35 pm

betul tu… seharusnya ibu bapa dan guru memainkan peranan utama dlm memberi pendedahn awal ttg cara mandi wajib.

Reply

Kami March 16, 2012 at 12:48 pm

makasih banget buat infonya gan

Reply

menyesal May 3, 2012 at 10:28 am

assalamualaikum,saya ada sedikit pertanyaan mngenai mandi wajib.Boleh tak mandi wajib sekiranya terdapat luka-luka yang belum sembuh.Di bahagian tangan saya ada luka yang belum kering akibat kemalangan tempoh hari.Boleh tak dan sah tak jika saya mandi wajib.

Reply

Dunia Maklumat May 31, 2012 at 2:40 am

W’salam..

Terima kasih kerana bertanya, untuk mandi wajib ketika ada anggota badan yang tidak boleh dikena air disebabkan mudarat, maka hendaklah di
balut dahulu angota tersebut supaya tidak terkana air. Ketika mandi wajib , wajib kita ratakan air ke seluruh badan melainkan anggota badan yg tidak boleh terkena air ( yang berbalut ).

selepas selesai mandi wajib hendaklah bertayamum utk menyempurnakan mandi wajib tersebut.

Reply

baru nak naik May 18, 2012 at 2:29 pm

assalamulaikum…sy ade skit petanyaan..semase mandi wajib , kita mengunakan sabun atau syempor sah x…

Reply

Anonymous May 30, 2012 at 1:23 pm

EM.saya nak tanya klau dkt jari saya ade luka yg tidak boleh sembuh dgn cepat.apabila saya hendak mandi wajib adakah sah??

Reply

Dunia Maklumat May 31, 2012 at 2:43 am

salam,

sah mandi wajib sekiranya air itu diratakan ke seluruh badan,
tapi apabila dalam keadaan luka yang mana memudaratkan luka tersebut sekiranya terkena air, maka handaklah dibalut luka tersebut supaya tidak terkena air semasa mandi wajib, Ketika mandi wajib , wajib kita ratakan air ke seluruh badan melainkan anggota badan yg tidak boleh terkena air ( yang berbalut ).

selepas selesai mandi wajib hendaklah bertayamum utk menyempurnakan mandi wajib tersebut.

Reply

Dunia Maklumat May 31, 2012 at 2:50 am

walikumsalam…

adalah seeloknya kita mandi seperti biasa dahulu dan diikuti mandi wajib, ataupon mandi wajib dahulu setelah semunya dah rata boleh lah gunakan sabun dan syempoo, takut berubahnya air mutlak disebabkan air sabun atau syempoo.

Reply

Minda Kini March 27, 2013 at 8:11 am

sah..tp pastikan seluruh tubuh rata dengan disampaikan air mutlak..

Sebaiknya begini..anda mandi dahulu dgn air mutlak(disetai niat) dgn rata seluruh badan,lps tu baru lah syampo dna sabun..

Reply

afnan June 5, 2012 at 9:45 am

assalamualaikum…. saya nak tanya..
1)adakah mulut itu anggota zahir?

2)saya ada mandi wajib.. kemudian setelah selesai mandi(masih di dalam tandas)..saya teringat bahawa saya terlupa basuh dalam mulut saya…..saya pun membasuhnya…..
adakah sah mandi saya sekiranya mulut itu anggota zahir

saya harap persoalan saya ni terjawab…terima kasih

Reply

Dunia Maklumat July 31, 2012 at 8:14 am

1) mulut bukan anggota zahir.

2) sah mandi tersebut. Dalam mulut bukannya anggota zahir. Jadi, sebaiknya kita digalakkan melakukan perkara sunat sebelum mandi wajib seperti berwuduk, menggosok seluruh badan, mendahului anggota kanan dari anggota kiri dan lain – lain.

Reply

hakeem June 6, 2012 at 10:16 am

Assalamualaikum .. saya hendak tanye adakah perlu kite mengambil wuduk untuk mandi wajib ??

Reply

Dunia Maklumat July 31, 2012 at 8:17 am

wuduk adalah sunat, sah mandi wajib tanpa wuduk

Reply

siti June 7, 2012 at 11:49 am

Assalamualaikum..sy berasa was2..syrat yang mewajibkan seseorang wanita itu mandi wajib adalah keluar darah haid, nifas..tetapi jika seseorang itu mengeluarkan air maninya dengan sengaja secara bersendirian apakah hukumnya??

Reply

Dunia Maklumat July 31, 2012 at 8:26 am

Lima perkara yang wajib mandi :

1- orang mati yang bukan mati syahid.
2- keluarnya haid.
3- keluarnya nifas.
4- melahirkan anak ( wiladah )
5- keluarnya air mani.. atau Bertemu dua khitan iaitu apabila masuknya hasyafah zakar dalam farj perempuan yang masih hidup dengan sempurna walaupun tidak keluar mani.

Maka, seperti persoalan diatas, jika keluar air mani dengan sengaja secara bersendirian serta di iringi syahwat maka hukumnya wajib mandi. Jika keluar cecair tanpa sesuatu ransangan maka tidak wajib mandi..
“Dan Nasai meriwayatkan dengan ringkas yang lafaznya: Bahawasanya dia (Khaulah) bertanya kepada Nabi sallallahu alaihi wa-sallam tentang perempuan yang bermimpi mengeluarkan air mani dalam tidurnya lalu Nabi sallallahu alaihi wa-sallam menjawab: Kalau ia melihat air mani maka hendaklah ia mandi”. (H/R Nasai)

Dan jika ia (seseorang wanita) tidak menemui tanda/bekas/basah/sisa-sisa air setelah bangun tidur maka ia tidak diwajibkan untuk mandi junub. Adapun jika ia mendapati bekas/tanda air maka ia wajib mandi kerana Ummu Sulaim berkata: Wahai Rasulullah. apakah seorang wanita wajib mandi jika ia bermimpi (keluar air). Rasulullah sallallahu alaihi wa-sallam menjawab: Ya. kalau ia melihat (mendapati basah) bekas air! Jika wanita mendapati ada bekas air maka ia diwajibkan mandi junub. (Lihat: Fatwa-fatwa Muslimah)
Jika seseorang perempuan sering mengeluarkan cecair tanpa disebabkan oleh suatu rangsangan (nafsu syahwat/nikmat) maka sama sekali tidak diwajibkan mandi. Mandi hanya diwajibkan apabila melakukan persetubuhan. bermimpi, keluar air diiringi syahwat (seperti mimpi berjimak dengan seorang lelaki lalu ketika bangun terdapat bekas air maka diwajibkan baginya mandi junub). (Lihat: Fatwa-fatwa Muslimah).
Wallahu Ak’lam…

Reply

LatesTips.Com September 15, 2012 at 3:23 am

terima kasih ustaz atas perkongsian ilmu…

Reply

Ingin tahu September 21, 2012 at 5:09 am

Bolehkah kite niat: Sahaja aku mandi hadas besar kerana Allah Ta’ala
Utk mandi hadas haid, nifas, wiladah, junub?

Reply

Dunia Maklumat September 21, 2012 at 5:16 am

Ya boleh, dengan kita niat mengangkat hadas besar iaitu(mandi junub) maka terangkat kesemua semua hadas besar termasuklah mandi haid,nifas,wilada dan lain-lain.

Reply

Anonymous September 21, 2012 at 7:27 am

Terimakasih ustaz atas penerangan ni…

Reply

Yg Curious July 14, 2014 at 1:06 pm

Contohnya, seorang itu terangsang atau onani sebelum mandi wajib kerana haid, kemudian dia hanya berniat spt”sahaja aku mandi wajib kerana haid fardu atasku, kerana Allah taala,” (sdgkan mandi itu disekalikan kerana terangsang/onani) adakah sah mandi wajib tersebut?

Reply

Wani September 21, 2012 at 7:33 am

Adakah perbezaan mandi wajib diantara laki2 & perempuan?

Reply

Dunia Maklumat September 21, 2012 at 5:20 pm

Tiada bezanya mandi wajib laki-laki dan perempuan, cuma bagi perempan kenalah cermat sikit ratakan air ke rambut dan celah celahan, supaya air sampai.

Reply

YouInformation October 21, 2012 at 10:04 pm

adakah seseorang itu bercium perlu mandi junub?dan tanpa mngeluarkan air mani

Reply

Dunia Maklumat October 22, 2012 at 12:34 am

Bercumbu tidak perlu mandi wajib, jika tidak keluarnya air mani

Reply

fadli October 23, 2012 at 12:14 am

assalamualaikum..saya ingin bertanya adakah sah mandi wajib apabila saya mengosok qubul atau dubur dengan tangan ketika mandi wajib untuk meratakan air ke tempat sulit itu?? bagaimana cara nya??

2) setelah selesai mandi wajib boleh ka terus kluar dari bilik air atau ada doa sebelum keluar dari bilik air?? boleh tolong jelas kan..

Reply

Dunia Maklumat November 4, 2012 at 12:52 am

w’salam, Sah mandi wajib apabila tangan menyentuh qubul atau dubur, tetapi terbatalnya wuduk,

Reply

Dunia Maklumat November 4, 2012 at 12:59 am

Jika x nak terbatalnya wudu’, mandi menggunakan kain basah dan gosok dengan berlapik di kawasan yang sulit. jika wuduk terbatal juga, boleh ambil semula selepas mandi junub,

Selesai mandi wajib boleh sahaja terus keluar, tetepi di sunatkan berdoa setelah keluar bilik air.

Reply

fadli October 23, 2012 at 12:27 am

boleh ka kita mandi dgn tiada sehelai benang pun atau kena pakai kain?

Reply

Dunia Maklumat November 4, 2012 at 12:59 am

Boleh tetapi makruh…

Reply

sofi mohammad rodzi October 23, 2012 at 3:25 pm

Assalamualaikum ustaz & ustazah,nak niat dulu ka nak bagi air sampai kat badan dulu ataupun dua-dua serentak…terima kasih…

Reply

Dunia Maklumat November 4, 2012 at 1:01 am

Sampaikan air berserta dengam Niat, sama-sama

Reply

worldwidenews October 28, 2012 at 9:38 pm

Salam,
1) Jika salah satu anggota badan yang ada kudis, adakah sah mandi tersebut?Perlu ke kita mengeluarkan/mencabut kudis tersebut?

2) Saya ada dengar yang perempuan boleh menunaikan solat tanpa mandi wajib apabila haidnya kering semasa itu.Adakah benar?

3) Perlu ke kita mengqadakan semula solat fardhu yang ditinggalkan?

Reply

Dunia Maklumat November 4, 2012 at 1:09 am

1) Jika anggota badan yang ada kudis tidak perlu mencabut/mengeluarkan kudis tersebut, boleh terus mandi, syaratnya air rata keseluruhan badan.

2) Tidak sah solat tanpa mandi wajib apabila haid sudah kering.

3) Solat yg di tinggal kan apabila seseorang itu mula dari start baligh wajib di qadakan, jika banyak buatlah sedikit2 ikut kemampuan, cthnya buat solat qada sebelum atau solat subuh, begitu juga waktu2 yg lain.

Reply

MeToYouInformation November 2, 2012 at 2:15 pm

Terima kasih penjelasnya.. jelas..

Reply

dindang November 3, 2012 at 7:37 am

Assalamualaikum….nak bertanya, jika sy sudah selesai mandi wajib, ketika sedang lap badan sy berasa sy terlupa untuk menjirus tapak kaki kanan sy, lalu sy menjirusnya dengan air…adakah sah mandi wajib sy itu…sbb ketika lap badan itu sy niatkan mandi wajib sy sudah selesai…harap dapat membantu…

Reply

Minda Kini March 27, 2013 at 8:06 am

w’salam..sah

Reply

Su November 5, 2012 at 10:55 pm

assalamualaikum , sy nak tanya ni , sy ada warnakan rambut sy dgn pewarna jenis revlon(luar negara) tapi sy sudah potong rmbut pendek , tp maih ada saki baki warna yg tertinggal , perlukah sy potong sehingga botak atau biarkan saja untuk sahkan mandi wajib sy ?

Reply

Minda Kini March 27, 2013 at 8:02 am

Hukum mewarna rambut bagi orang muda haram

Hukum mewarna rambut bagi orang tua yg beruban itu adalah sunnah(melainkan warna hitam)

Hukum wanita muda tetapi dia warna rambut kerana suami minta atau dia nk warna utk memikat suami harus

Syarat pewarna rambut yg dipakai hendaklah serap air ke rambut seperti inai..dan ada jg dye yg serap air(harus guna)tp sy tidak arif jenama2 dye yg dikatagori serap air ni..tp anda boleh uji sama ada dye yg diguna di rambut tu serap air atau tidak dgn mebasuh rambut guna air panas..nanti dye akan hilang,cuma tinggl warna sahaja…

apa pun sy ucapkan tahiah kepda anda di atas keperhatian dan kesedaran anda tentang hukum2 agama…

Reply

yogi November 27, 2012 at 12:16 am

Assalamualaikum

saya mau tanya,,

1). bolehkah jika kita sdh mandi wajib tetapi masih mengulang perbuatan yg mengeluarkan air mani dgn sengaja, dan apa hukumnya ?

2). dahulu kan mandi wajib atau wudhu dulu ?

3). mandi wajib pakai kain untuk menutup aurat atau tanpa seraut benang ?

mohon dijawab, terimakasih ..

Reply

Minda Kini March 27, 2013 at 7:39 am

1.setiap kali keluar air mani sama ada sengaja atau tidak,wajib mandi..merujuk soalan anda,anda baru lepas mandi wajib,setelah tu kua lg air mani dengan disengajakan,maka anda wajib mandi dan perbuatan mengeluarkan air mandi(onani) itu haram.

2.sah jika anda mandi wajib tanpa berwuduk..cumanya disunatkan(sunnah)sebelum mandi bewuduk terlebih dahulu

3.tidak berdosa mandi tidak menggunakan kain basah,sama ada mandi wajib atau mandi biasa cuma hukumnya makruh

Reply

:) November 29, 2012 at 9:24 am

Sy nk btnya. Niat mandi wajib perlu berniat sblm atau ratakan air sluruh badan dan berniat.

Reply

Dunia Maklumat February 2, 2013 at 6:45 pm

niat ketika sedang merata air pada badan

Reply

wani December 1, 2012 at 12:28 pm

salam…
saya ingin bertanya..bagaimana niat untuk mandi wajib setelah melakukan persetubuhan dlm waktu datang haid?adakah ‘sahaja aku mengangkat hadas besar kerana haid dan manji junub kerana Allah Taala’. Mohon penjelasan

Reply

Dunia Maklumat February 2, 2013 at 6:43 pm

Niat nya sama sahaja..”sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala’.

Reply

faizal December 19, 2012 at 12:05 pm

Salam, bolehkah tuala yang digunakan sebelum mandi wajib digunakan selepas mandi wajib?.

Reply

Dunia Maklumat February 2, 2013 at 6:37 pm

tidak ada masalah boleh..

Reply

mie February 2, 2013 at 1:04 pm

mcm mana cara yang dikatakan menghilangkan najis pada badan?adakah kita kena mandi dahulu sebelum niat mandi wajib?

Reply

Dunia Maklumat February 2, 2013 at 6:36 pm

Boleh bersihkan tubauh badan dengan apa cara sekali pun,utk menghilangkan najis.. termasuklah mandi, setelah bersih boleh niat mandi junub…

Reply

Atq February 2, 2013 at 7:15 pm

Apa hukumnya dah mandi wajib dan dah solat,lepas solat masihh ade air mani di kemmaluan.wajib mandi lagi?

Reply

Dunia Maklumat February 2, 2013 at 7:48 pm

baki air mani tak wajib mandi dan perlu dibersihkan, jika keluar mani semula ketika besyahwat atau berjimak kena mandi semula…

Reply

Wan Fauzi February 4, 2013 at 2:05 am

Ooo mcm tu… baru saya tahu ustaz.. mkasih ustaz..

Reply

aww February 6, 2013 at 7:09 pm

pak ustad saya mau nanya klo wuduk saat mandi junub bolehkah membasuh kedua kaki.
dan apa hukumnya kalau salah satu dari kegiatan mandi junub kelewat apakah sah atau tidak

Reply

germu February 16, 2013 at 1:37 am

Assalamualaikum
Ustaz.. bagaimana kalau selepas mandi wajib…dah kering dah pun….baru kita tersedar ada daki yg kering…pada telinga? Adakah daki tersebut dikira menghalang air dari sampai ke kulit?

Reply

Minda Kini March 27, 2013 at 7:24 am

w’salam merujuk kes diatas.anda cuma perlu buang daki kering tersebut dan basuh tempt tu dengan air..tak perlu ulang mandi..

Reply

Bedak Arab March 2, 2013 at 12:33 am

Setiap induvidu kena ambil tahu tentang mandi wajib nie, supaya setiap amaln kita diterima oleh Allah

Reply

Smart Loans Online March 10, 2013 at 6:34 pm

Didier.

Reply

CheapVacationstips.com March 12, 2013 at 11:50 pm

these are definitely suuper cool christian louboutin men’s store uk to start with having said that i would bring these products more if and when they do not failures with the press button equally as much. an example of my friends essentially remarked “yes they search really odd”

Reply

Ibu keliru March 14, 2013 at 10:04 am

As Salam, saya keliru sedikit berkenan dgn mandi hadas untuk nifas.
Sekiranya terdapat luka Dari pembedahan cesarean yg tidak boleh terkena air, adakah sah mandi wajib jika air tidak dpt diratakan di Bahagian luka.

Reply

Minda Kini March 27, 2013 at 7:17 am

w’salam..Seseorang yang seluruh tubuhnya tidak boleh dikenakan air kerana jika kena air bimbang akan memudharatkan,maka ketika ia berjunub cukuplah ia dengan bertayamum sebagai ganti mandi hadas besar…merujuk kepada kes Puan,kecederaan cuma pada kawasan perut kesan pembedahan.Oleh itu Puan wajib meratakan air pada tubuh yang sihat..selepas itu Puan mesti bertayamum..

Reply

Dian March 26, 2013 at 1:33 am

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib lagi, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

==> maknanya tidak perlu mandi wajib untuk menunaikan solat subuh?? Maaf saya tidak faham ayat tersebut. Selepas bersetubuh pd malam hari, sebelum tidur sudah ambil wuduk jadi bila masuk waktu subuh wuduk semula kemudian boleh terus solat tanpa mandi wajib?

Reply

Minda Kini March 27, 2013 at 7:08 am

Maksudnya begini…Bila dah melakukan hubungan jenis di malam hari kita tidak dituntut(tak wajib) utk terus mandi..Boleh terus tidur..cumanya disunatkan berwuduk terlebih dahulu sebelum tidur..Adapun setelah masuk waktu solat wajib kita mandi(mandi mengangkat hadas besar)..sebab klu tak mandi hadas besar,solat tak sah..kan salah satu syarat sah solat ialah mesti dalam keadaan suci dari hadas kecil(wuduk) dan suci dari hadas besar(berjunub\kua air mani\haid\nifas)

Reply

keliru March 26, 2013 at 12:16 pm

asalamualaikum….ust bacaan mandi wajaib boleh d baca dengan hanya sahaja aku mandi hadas besar kerana ALLAH TAALA sahaja atau di dahului dgn bacaan al-quran dahulu?…sya yang keliru..

Reply

Minda Kini March 27, 2013 at 6:17 am

w’salam..
lafaz niat tak wajib…yang wajib adalah niat..dan niat tempatnya dalam hati..aah contoh yang anda beri tu betul dah….Rukun mandi hadas cuma dua…niat dan meratakan air keseleluruh tubuh… tak de baca apa2 dah..

Reply

oasis April 3, 2013 at 1:17 am

Kalau tertelan air mani lelaki , wajib mandi tak?

Reply

Minda Kini April 3, 2013 at 6:02 am

Perkara yang mewajibkan mandi telah dinyatakan di atas, sila rujuk kembali,
Menelan air tidak termasuk dalam perkara yang mewajibkan seseorg itu mandi,
jika seseorg itu menelan air mani (makan) dengan sengaja, Hukumnya Haram, kerana islam melarang memakan seseuatu yang menjijikkan, tapi kalau tak sengaja, x mengapa ( tidak berdosa ).

Reply

Hadrian April 5, 2013 at 2:09 pm

Sebelum mandi wajib, perlukah kite mengambil wuduk sblmnya?

Reply

Dunia Maklumat April 8, 2013 at 6:49 am

Tidak perlu, tetapi mengambil wuduk sunat, iaitu digalakkan..

Reply

haliza April 9, 2013 at 8:41 am

Salam..Sy bru lps bersalin..darah nifas sudah henti pd hr ke43…kmdian trus haid…persoalannya perlukah sy niat tuk nifas n haid? Mohon nasihat

Reply

Travel Zoom April 14, 2013 at 6:27 am

w\salam.Setelah sahaja berhenti dari darah nifas,terus keluar haid maka ketika itu Puan tidak wajib lagi mandi hadas krn jika Puan mandi hadas sekalupun ia ttp sahaja tidak terangkat hadasnya krn puan dlm keadaan haid..oleh itu nnti ble dh kering haid puan wajib mandi..maksudnya puan cuma wajib mandi hadas cuma sekali..

Reply

Hahhaah April 19, 2013 at 1:19 pm

Assalammualaikum..adakah wajib mandi wajid dengan keluar air mani dengan sendiri..

Reply

MindaKini April 20, 2013 at 12:17 am

Antara perkara yang mewajibkan mandi janabah\wajib adalah keluarnya air mani,sama ada keluar itu kerana sengaja atau tidak sengaja..
Sengaja bermaksud melakukan onani dengan sendiri atau orang lain yang melakukannya..
Adapun keluar air mani dengan tidak sengaja bermkasud keluar disebabkan mimpi atau kerana melihat video dan gambar porno..
Maklumat tambahan,jika seorang suami menyetubuhi isterinya tapi tidak mengeluarkan air mani ia tetap wajib mandi

Reply

Mairizd April 25, 2013 at 3:54 am

Assalammualaikum? Ustaz/ustazah.. Sy nk tnye, sy bru je lps brsalin tak smpai 2 mggu.. Masalah sy ialah blh tak kalau ketika sy mandi sy basuh rambut sy dgn syampoo atas sbb sy brasa tak selesa bila rambut sy menyebabkn kulit kepala sy gatal dan berminyak. Ada masalah lain tak sekiranye blm smpai masa tuk mandi wajib tp sy dh basuh rambut trlebih dlu tuk bersih dan selesa. Bagaimana sekiranye ketika basuh rambut trdapt rambut yg gugur? Perlu ke sy smpn dan basuh brsama ketika mandi wajib nnti? Sekian, t. Ksh

Reply

Abu Nafis April 27, 2013 at 10:21 pm

w\salam..Puan dari segi hukum tidak ada masalah jika Puan nak mandi bersabun atau bersyampoo ketika dalam keadaan nifas..Setiap kali mandi tidak ada halangan untuk Puan berbuat begitu..Bahkan islam memang menitik beratkan soal kebersihan dan kesihatan..

Jika ketika Puan mandi kedapatan rambut atau bulu gugur dari tempatnya sedangkan Puan masih dalam keadaan nifas\haid\berhadas,ia tidak menjadikan Puan berdosa ataupun mandi wajib puan nanti tidak akan sah…

Puan boleh rujuk tulisan saya berkaitan perkara ini disini:
http://mindakini.com/hukum-potong-kuku-ketika-haid/

Reply

Hahhaah April 28, 2013 at 4:44 pm

Adakah kita kena mandi wajib kerana mengeluarkan air mani dengan sendiri..

Reply

KedaiBaru June 4, 2013 at 5:03 pm

Ramai yang tak tahu tentang mandi junub ni, terima kasih info :)

Reply

sony August 6, 2013 at 9:49 pm

salam ustaz , saye baru lepas operation dan tempat luka sy tidak boleh kena air..seperti yang ustaz katakan diatas tempat yang luka x perlu kena air tetapi jikalau selepas saye mandi wajib sy tidak betayamum adakah mandi wajib saye sah??

Reply

jimie September 11, 2013 at 5:09 pm

assalam ustaz…boleh ke kita berniat di dalam bilik air… lagi satu bolehkah kita membasuh kemaluan dengan cara menyentuh untuk memastikan air kena pada keseluruhan kemaluan semasa mandi wajib atau basuh kemaluan dulu selepas itu baru berniat untuk mandi wajib dan mengenakan air pada kemaluan tanpa menyentuhnya…

Reply

Hafiz September 16, 2013 at 11:19 am

w’salam, boleh berniat dalam bilik air tiada masalah,
boleh menyentuh menyentuh kemaluan semasa mandi,cuma wuduk yang sahaja batal,
basuh kemalaun dulu boleh, dan basuh semasa mandi pun boleh, cuma kalau basuh semasa mandi wuduk akan batal, dan di akhir mandi boleh ambil semula wuduk,

Reply

jiwa kacau November 8, 2013 at 4:46 am

assalamualaikum ustaz boleh tak kalau saya mandi mcm biasa dlu.semasa sy sedang mandi sy bersih kn dlu seluruh anggota badan sy. lps itu sy ambil wuduk dan kemudian sy mandi wajib dgn mmkai kain spya mengelakkan drpd btl nye wuduk. boleh tak ustaz dgn cara mcm ni

Reply

Hafiz November 8, 2013 at 10:12 am

w’salam…
Boleh cara ini Betul dan Sah Mandi Junub

Reply

jiwa kacau November 8, 2013 at 6:10 am

assalamualaikum ustaz saya ada lagi 1 soalan semasa saya ambil wuduk saya basuh kaki dan selepas mandi wajib sya basuh lg skli kaki sy ape hukum nya sah atau pun tidak sah

Reply

Hafiz November 8, 2013 at 10:13 am

Sah,

Reply

noor January 27, 2014 at 4:46 pm

Assalamualaikum ustaz.. beberapa hari lalu sy telah mandi wajib. bagaimana pula kalau kita dah sental tubuh sewaktu mandi wajib tapi setelah selesai masih ada sisa daki.. pada kaki.? Apakah sy perlu mandi wajib semula untuk menunaikan ibadah selepas ini?

Reply

ain February 3, 2014 at 8:35 pm

adakah sah mandi wajib seseorang itu jika mempunyai luka yang kecil sahaja seperti kulit yang tercalar

Reply

ain February 3, 2014 at 8:39 pm

adakah sah mandi wajib seseorang itu jika mempunyai luka yang kecil sahaja seperti kulit yang tercalar sehingga keluar darah. adakah sah mandi wajib seseorang itu jika luka itu kering. saya nak tanggalkan tetapi tak boleh adakah sah mandi wajib saya

Reply

Hasdy February 25, 2014 at 3:21 pm

Pak ustadz, apakah daki yg lupa dibersihkan membuat mandi wajib tidak sah? dan jika setelah mandi wajib ada bagian tubuh yg masih kering (seperti lubang pusar) karena lupa/ragu2 sudah membasuh atau belum. bagaimana? jazakallah

Reply

Dunia Maklumat March 4, 2014 at 12:00 pm

cukup sekadar ratakan air kawasan daki tersebut,sah mandi wajib. jika bahagian mana2 yang tidak terkena air ragu2 atau lupa seeloknya mandi semula supaya terhindar drpd syak, tetapi jika sekiranya yakin maka sah lah mandi wajib anda

Reply

Farhan March 2, 2014 at 4:45 am

Macamana kalo lupa cabut plaster luka dan keesokan hari baru teringat Ada plaster luka yg xcabut.. Adakah kena mandi semula n qodor balik solat lima waktu semalam?

Reply

Dunia Maklumat March 4, 2014 at 11:53 am

Ya, Anda perlu mandi semula dan qada solat semula

Reply

beby April 12, 2014 at 12:34 pm

salam
saya ada pertanyaan bagai manakah klu kita habis haid slpas itu bersetubuh cara mandi wajib to ada lah sama juga mandi hadas besar??

Reply

Dunia Maklumat April 12, 2014 at 12:44 pm

Ya cara mandi nya sama sahaja

Reply

zeela April 14, 2014 at 1:49 pm

assalamualaikum ustaz, maaf saya nak Tanya. mohon kepastian, rambut saya masih lagi ada sedikit kesan warna perang. bagaimanakah saya ingin mendapatkan kepastian sama ada warna ygn digunakan saya dahulu menyerap air atau tidak. saya menjadi keliru dalam mandi wajib saya. oleh kerana kekeliruan ini, saya menjadi ragu2 dengan solat dan puasa saya. harap ustaz boleh membantu saya dalam hal ini.

Reply

suime April 30, 2014 at 12:59 am

assalammualaikum ustaz.. saya ingin bertanya kepada ustaz.saya telah berniat untuk mandi wajib. semasa mandi wajib saya selalu mengulangi niat hadas besar. apakah hukumnya.

Reply

Dunia Maklumat April 30, 2014 at 7:43 am

tiada masalah, anda cuma was-was sahaja, tinggalkan was-was, kerana was2 itu syaitan

Reply

abdul rahman May 2, 2014 at 2:25 pm

Asalamualaikum Al ustaz.1.bagaimana jika ketika mandi wajib sewaktu membasuh kermaluan tiba2 terasa geli dan sesuatu keluar dan ianya jernih..adakah sah mandi wajib? 2.bagaimana jika yg keluar ketika rasa geli itu mani? Adakah batal mandi wajib? Padahal ketika itu sedang mandi wajib.perlu ulang?

Reply

abdul razaq May 3, 2014 at 4:59 pm

Asalamualaikum ustaz..sy terlupa gosok2 ibu jari kaki saya .kuku pendek..saya hnya mengalirkan air tetapi tidak menggosok adakah mandi wajib tidak sah ?

Reply

Abdul malik May 22, 2014 at 4:58 pm

Assalammualaikum ustaz.
Perlukah saya bertayamum sekiranya luka saya masih boleh mengalirkan air

Reply

Dunia Maklumat May 23, 2014 at 3:05 pm

w’salam,

jika luka tersebut memudharatkan apabila terkena air boleh bertayamum, jika tidak memudharatkan di alirkan air padanya

Reply

Abdul malik May 24, 2014 at 8:23 pm

Assalammualaikum ustaz.
Bolehkah mandi wajib menggunakan air takung?

Reply

Nur Nasibah June 6, 2014 at 5:22 pm

Asssalamualaikum,,,sy ada dgr ceramah seorang ustaz beritahu mengenai mandi wajib, bila kita meratakan air dgn tangan kita, jangan dilepaskan tgn kalau dilepaskan dan sapu balik gunakan air yg baru sebab dah jadi air mustakmal..betul ke? Minta pendapat ustaz.

Reply

haziq aiman June 8, 2014 at 10:44 pm

Kalau ada kotoran yang sangat kecil di bawah kuku,yang tidak dapat disedari ketika mandi dan tidak menghalang air daripada masuk ke bawah kuku,adakah mandi junub itu sah?

Reply

kucingbiru June 16, 2014 at 10:47 pm

Assalamualaikum ustaz @ ustazah , saya ingin bertanya, jika bukan pasangan suami isteri bersetubuh atau bukan mahram bersetubuh, perlukah perempuan&lelaki itu mandi wajib. Dan jika ya, bagaimana cara mandi wajib bagi yang bersetubuh bukan suami isteri. Soalan dari pada adik saya yang ingin tahu.

Reply

Dunia Maklumat June 16, 2014 at 11:08 pm

Cara mandi wajib nya sama juga dgn pasangan suami isteri Yang sah,yang ada dalam artikal ini, dan selepas itu kedua2nya perlu bertaubat dan tidak mengulanginya kerana zina itu adalah dosa yang besar

Reply

ana June 17, 2014 at 11:47 pm

assalamualaikum. tentang mandi wajib sekiranya terdapat luka selepas operate yg tak boleh kena air, macam mana cara nak bertayamum? macam mana nak cari debu suci? adakah bertayamum secara biasa iaitu pada muka dn tangan atau bertayamun pada tempat luka tersebut? terima kasih.

Reply

Dunia Maklumat June 18, 2014 at 12:11 am

w’salam, bagi angota yang boleh ambil wuduk, ambil wuduk mcm biasa, dan selaps itu, ambil debu tayamum hanya di muka dan tangan sahaja, tidak perlu anggota lain.

Reply

panda June 19, 2014 at 2:49 pm

Assalamualaikum ust,nak tanya adakah sah jika saya mandi biasa dahulu tanpa niat kemudian diteruskan dgn mandi wajib dengan keadaan anggota badan sudah basah?

Reply

panda June 19, 2014 at 2:55 pm

Assalamualaikum ust,adakah sah jika saya mandi biasa dahulu tanpa niat kemudian diteruskan dengan mandi wajib dengan keadaan anggota badan sudah basah?

Reply

Dunia Maklumat June 19, 2014 at 3:02 pm

Sah mandi wajib anda

Reply

Miera June 21, 2014 at 5:20 pm

Assalamualaikum..ustat saya nak tanya boleh ke kalau niat mandi wajib n mandi haid disekali kan n niatnya yang sebetul2 nya ataupun kena mandi dua kali mandi haid kemudian ambik air wuduk mandi wajib bersetubuh pulak macam tu ke..? Saya kurang pasti la boleh ustat bantu saya.

Reply

Dunia Maklumat June 21, 2014 at 11:05 pm

W’salam

Terima kasih kerana bertanya,

Untuk mandi wajib (haid/bersetubuh) perlu sekali mandi sahaja dan sekali niat sahaja, contohnya:

1. Keluar mani atau keluar haid dan nifas

“Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”.
“Sahaja aku mandi daripada haid kerana Allah Taala”.

2. Mandi disebabkan bersetubuh antara suami dan isteri
“Sahaja aku mandi junub kerana Allah Taala”.

3. Mandi disebabkan keluarnya darah nifas
“Sahaja aku mandi daripada nifas kerana Allah Taala”.

dan ratakan air seluruh tubuh badan,Pastu boleh terus solat

Reply

gadis keliru July 8, 2014 at 11:07 am

Ustaz sy kurang jelas, boleh ke niat mandi hadas slps bersetubuh disekalikan dgn mandi hadas haid? Dgn niat shja aku mengangkat hadas besar kerana allah taala…sy keliru sgt2

Reply

Dunia Maklumat July 8, 2014 at 4:05 pm

Ya boleh,

Reply

mimih. June 25, 2014 at 6:42 am

As slm ustz..nk tanya.mcm mn cara mandi wajib apabila perempuan yg bersetubuh dgn suaminya pada malam hari dan esok paginya dia haid.

Reply

nor June 26, 2014 at 4:17 pm

saya nk tanya kalau mandi wajib niat sahaja aku mandi wajib kerana allah taala untuk sbb haid,junub,nifas..boleh tak niat mcm tu.

Reply

Dunia Maklumat June 26, 2014 at 11:05 pm

Ya boleh,niat sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah taala,

Reply

inz July 7, 2014 at 9:06 pm

Salam, saya nak tny..cmn sekiranya mandi wajib dgn mengunakan air kolah yg kecil (segitiga) tetapi air masih terbuka?

Reply

Yg Curious July 14, 2014 at 1:10 pm

Contohnya, seorang itu terangsang atau onani sebelum mandi wajib kerana haid, kemudian dia hanya berniat spt”sahaja aku mandi wajib kerana haid fardu atasku, kerana Allah taala,” (sdgkan mandi itu disekalikan kerana terangsang/onani) adakah sah mandi wajib tersebut?

Reply

suri July 21, 2014 at 2:38 am

Salam. Sy nak tanya. Skira sy sudah selesai mandi wajib dan sudah berpakaian. Kemudian dlm 10 mnit sy baru prasaan di kuku sy ade secalit dakwat pen. Tp apabila dikikis hilang dgn sng. Sy sterus nye hanya membilas kuku sy utk dgn mggunakan air. Adakah mandi wajib sy sah?atau sy perlu mandi semula? Tq

Reply

lee July 21, 2014 at 4:31 pm

Assalamualaikum..sy ada persoalan.. Sy telah mandi wajib.. Namun, kuku sy pnjg dan sy dapati terdapat sedikit kesan cat di bwh kuku sy yg agak rumit untuk dibersihkan, adakah sah mandi wajib sy? Sy pernah mendengar bhwa jika kita memotong rambut atau kuku sblm mandi hadas, mereka akan menuntut di akhirat… Disebabkan itu, sy tdk mengerat kuku sy…

Reply

titan July 25, 2014 at 4:12 am

janji rata ke seluruh badan.

Itu yang penting. Termasuk bahagian kelangkang dan yang tersembunyi. Kena sampai air.

Reply

eda July 28, 2014 at 12:47 am

Perlukah kita membuka subang atau brg kemas ketika mandi wajib

Reply

Dunia Maklumat July 28, 2014 at 1:37 am

Jika bahagian itu terhalang sampainya sampainya air wajib dibuka

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: