Menghadapi Kesukaran Memasarkan Produk?

Biarkan kehebatan produk itu memasarkan dirinya sendiri. Namun, bagaimana  harus produk itu membuktikan keberkesanannya jika tiada siapa yang mahu mencuba? Dan bagaimana sesiapa berminat untuk mencuba, sekiranya tidak tahu mengenainya?

Adalah amat penting untuk menghasilkan bahan pemasaran yang mampu ‘jatuh’ ke pangkuan bakal pelanggan. Ramai yang beranggapan mempunyai gambar iklan adalah lebih penting daripada kata-kata. Pengiklanan berbentuk gambar sesuai di papan tanda lebuh raya, di bunting-bunting iklan dalam laman sesawang. Bak kata orang, “Sekeping gambar mampu menggambarkan seribu kata.” Persoalannya, adakah bakal pelanggan anda dapat menangkap kata-kata yang ingin disampaikan?

Bagaimana Pelanggan Menemui Produk Anda

Biarpun gambar dan poster amat menarik dilihat, laman-laman pencarian seperti Google masih berpandukan perkataan dan frasa. Hal ini kerana  pencarian menggunakan gambar lazimnya memulangkan hasil carian yang serupa sepenuhnya, hasil carian menggunakan teks memulangkan hasil yang lebih banyak dan meluas, memberikan pilihan kepada pembaca. Seandainya produk hasil carian pautan pertama tidak menepati citarasa, mereka hanya perlu membuka pautan kedua, dan seterusnya. Dengan pemilihan kata-kata kunci yang bijak dalam penjelasan produk anda, tidak mustahil mereka akan menemui produk anda dalam hasil carian mereka.

Apakah Kemahiran Yang Diperlukan?

Penulisan artikel dan ulasan produk tidak patut ditulis secara semberono. Ia harus dilakukan oleh mereka yang mahir dalam mengkaji kata-kata yang sering muncul dalam carian bakal pelanggan anda. Ini dipanggil keyword, dan proses ini dipanggil keyword research

Di atas talian memang terdapat banyak perisian percuma dan berbayar, tetapi ada satu kemahiran lagi, malahan yang lebih penting berbanding tahu mencari kata-kata penting; kemahiran untuk mengolah kata-kata tersebut menjadi ayat dan karangan yang mudah difahami serta menarik keinginan pembaca untuk meneruskan pembacaan ke akhir noktah.

Siapakah Yang Memiliki Kemahiran Ini?

Inilah kerja kami. Kami dipanggil sebagai copywriter , dan mahir dalam menghasilkan nukilan yang menjelaskan ciri-ciri sesuatu produk atau perkhidmatan, hinggakan mana-mana pembaca yang tiba di laman tanpa mengetahui apa-apa, dan tiba ke penghujung laman dengan pengetahuan dan keinginan untuk mencuba.

Bandingkan dua contoh ayat promosi makanan di bawah. Ayat yang pertama adalah ayat biasa untuk menerangkan fungsi produk. Ayat yang kedua mempunyai maksud yang sama, namun diberi sentuhan seorang copywriter .

  1. Memakan kurma sehari baik untuk kesihatan.
  2. Jadilah segar, sihat dan bertenaga dengan memakan kurma ini setiap hari!

Yang manakah contoh ayat iklan yang lebih menarik bagi anda?

Adakah Ia Benar-benar Berkesan?

Ia merupakan salah satu teknik pemasaran yang mampu mengubah pembacaan biasa kepada potensi beli. Ini dinamakan sebagai lead generation. Yang paling hebat adalah apabila lead generation bertukar menjadi lead conversion, dan akhirnya menjadi closed sales. Percaya atau tidak, bagi mereka yang tidak selesa didekati, berasa akan didesak atau mudah dipengaruhi sekiranya berbual depan-depan, serta mereka yang kesempitan untuk menyertai penerangan mahupun menonton video lebih 5 minit. Inilah yang sesuai untik mereka; bahan baca mengenai produk yang boleh dibaca bila-bila masa dan tidak mengambil lebih daripada seminit dua.

Kalau Berminat, Siapa Yang Harus Saya Hubungi?

Ada yang bekerja secara tetap, lazimnya bagi syarikat – syarikat besar. Bagi perniagaan kecil-kecilan, mereka lebih selesa untuk mengupah pekerja bebas di laman-laman pekerja bebas terkenal seperti Freelancer.com, Upwork, Fiverr. Mereka juga boleh menghubungi sesiapa yang mereka kenali dan percaya. Sebagai contoh, penulis juga seorang copywriter bebas, dan boleh dihubungi melalui lamannya,  Nor Liana.com

Maka, jangan ragu-ragu lagi.  Sekiranya anda telah membaca sampai ke sini, ia sendiri bukti nukilan ini berkesan.  Bayangkan bakal pelanggan anda sendiri membaca penerangan produk anda sehingga ke penamat. Bagus bukan?

0 comments

Cara Buat Duit Dengan KLIKJER

 

buat duit klik jer

PENDAHULUAN

Anda pernah dengar berkenaan satu platform produk digital atau ebook popular di Malaysia iaitu KLIKJER?

Sebenarnya platform ini dah lama ada dan ramai sebenarnya pernah membeli tanpa sedar daripada mereka. Betul. Saya sendiri dah beberapa kali membeli daripada platform mereka.

Menariknya platform ini adalah ia menawarkan pelabagai jenis produk digital dalam pelbagai kategori yang berbeza. Anda boleh lihat diantara contoh produk digital yang ada di platform mereka seperti yang saya kongsikan dibawah ini.

[continue reading…]

0 comments

Susu C2Joy

Kolostrum sangat penting untuk manusia. Masih ramai yang sebenarnya tak sedar akan kepentingan kolostrum. Antara manfaat utama kolostrum adalah untuk:

  • Menguatkan sistem ketahanan/antibodi badan
  • Membantu dalam proses tumbesaran manusia khususnya bayi
  • Mengelakkan jangkitan penyakit
  • Memberikan tenaga
  • Meningkatkan tahap kesihatan secara menyeluruh

Sebab itulah anda sangat digalakkan untuk mendapatkan jumlah kolostrum yang mencukupi dalam diet harian anda. Namun, persoalan seterusnya yang bakal bermain dalam fikiran anda adalah, dimana anda boleh dapatkan kolostrum? [continue reading…]

0 comments

Kadar Pinjaman ASB CIMB Maybank RHB Terkini

Pinjaman ASB Maybank, Pinjaman ASB CIMB, Pinjaman ASB RHB, loan asb, syarat pinjaman asb, loan asb untung atau rugi, loan asb maybank, loan asb cimb, kelayakan asb loan, asb loan rhb, cara simpanan asb, apa itu asb loan,

Muda-muda ni baik yang dah kahwin ataupun bujang, kalau dah bekerja tu eloklah buat simpanan awal-awal. Bukan apa, tak semua yang bekerja dalam sektor awam, ramai juga yang bekerja dalam sektor swasta. Baik mempunyai pencen ataupun simpanan wang pekerja, simpanan ataupun pelaburan ini akan mengukuhkan lagi status kewangan kita pada masa hadapan.

Ambil contoh yang kerajaan sarankam sekarang ni, buat simpanan dalam ASB. Tahukah anda ASB ni pelaburan yang diiktiraf oleh Bank Negara Malaysia? Mari kita kupas sedikit sebanyak tentang ASB agar ramai lebih buka mata tentang pelaburan berbentuk simpanan ini.

Untuk pengetahuan semua, ASB ini namanya adalah Amanah Saham Bumiputra Berhad yang mana diasaskan pada tahun 1990 bertujuan untuk membantu golongan awam untuk membuat pelaburan jangkamasa panjang disamping dibekalkan dividen tahunan sebagai hasil pelaburan. Kangkamasa maksimum untuk pelaburan ini adalah dari 1 tahun sehingga 30 tahun. Ianya tidak mempunyai tempoh matang, anda Cuma letak modal dan buka akaun pelaburan ASB dah terus dapat oungut hasil dividen setahun sekali. Mudah bukan?

ASB adalah terbahagi kepada dua dan ianya dibekalkan oleh semua bank bumiputra khas untuk warganegara sahaja. Bila namapun bumiputra, sudah tentu sesiapa sahaja yang mempunyai kad pengenalan Malaysia yang sah, adalah layak untuk melabur dengan syaratnya mempunyai penyata pendapatan sebagai insuran kepada pelaburan terbabit dan berumur 18 tahun dan keatas.

Pelaburan yang pertama adalah berbentuk asas jual beli, anda ada modal dan penyata yang kuat, bawa modal kemana-mana sahaja bank dan terus buka akaun pelaburan ASB. Unit dagangan boleh dibeli dengan kadar serendah 1 unit bersamaan dengsn RM1. Namun begitu, cadangan unit yang sesuai adalah bermula daripada 10,000 unit.

Yang kedua pula adalah pelaburan berbentuk pinjaman. Sekiranya anda seorang yang bekerja tetap dan mempunyai penyata gaji, namun tidak berkemampuan untuk melabur sehingga RM10,000 setahun, anda diberi kelonggaran daripada bank untuk membuat pinjaman. Namun begitu, pinjaman ASB adalah berbentuk asas dan sebaik permohonan pinjaman diluluskan, dana tersebut akan terus dibawa ke akaun pelaburan anda, yakni tidak boleh bawa keluar ya, melainkan dividen tahunan ataupun bayaran pinjaman telah dilangsaikan.

Bagi setiap bank, mereka mempunyai kadar faedah yang berbeza sebagai contohnya maybank 3.25% bergantung kepada akaun komersial ataupun islamik, RHB pula dari 4.0%, CIMB Bank dan Affin bank mempunyai kadar faedah yang sama 4.05%, Bank Simpanan Nasional sebanyak 4.15%, Ambank 4.35% dan terbanyak lagi bank bumiputra yang lain. Kadar faedah ini adalah berbeza mengikut tahun dan juga pertumbuhan kadar ASB semasa.

Bagi dividen pula, ianya adalah berbeza mengikut tahun. Sekiranya pertumbuhan ekonomi adalah elok dan bank banyak membuat keutungan pada tahun tersebut, kadar dividen yang dibekalkan adalah tinggi dan boleh mencecah 12% setahun. Sebagai contoh, tahun lepas 2019, kadar dividen yang diagihkan adalah sebanyak 5.5%.

Ada yang cakap beebaloi, ada yang cakap belum cukup. Tetapi adakah ianya kurang sekiranya ianya adalah simpanan kita dan ia berkembang tanpa perlu kita bekerja untuk mengembangkan simpanan tersebut? Jawapannya sudah tentu berbaloi, kenapa tidak?

Ramai kan yang suka pendapatan pasif dengan melabur? Nak berjinak dalam dunia pelaburan, ASB adalah jalan yang terbaik, tak perlu lah kita sibuk nak pergi ke Bursa Saham semata-mata nak buat pelaburan.

Setuju atau tidak, ini adalah rangkaan yang dibuat oleh kerajaaan sendiri demi untuk membentuk masa depan rakyat yang lebih sejahtera dan terjamin. Kalau nak menyimpan bila ada duit lebih, belum tentu kita akan ada duit lebih sebab sifat duit ni biasanya tak pernah cukup. Oleh sebab itulah ramai yang membuat pelaburan dalam ASB. Sambil menyimpan sambil melabur.

0 comments

Masalah Haid Tidak Teratur

haid tak teratur, masalah haid, tempoh haid, kitaran haid, jarak haid normal, darah haid, ciri darah haid, haid wanita, haid perempuan, pertama kali haid, haid yang pertama,

Berhenti merungut. Jika anda sentiasa mendapati haid tidak teratur kadang kala banyak kadang kala sedikit, ada juga kadang kala itu tidak datang langsung dan lebih sebulan baru ada. Kemungkinan besar anda sedang mengalami gejala haid yang tidak teratur. Tahukah anda kenapa ini berlaku? Jawapannya mudah, amalan gaya hidup dan juga tahap kesihatan anda. Pernahkah anda membuat pemeriksaan berkala akan status kesihatan sendiri? Jika tidak, anda mungkin terdedah dengan penyakit dalaman yang mungkin menggangu tahap kesuburan anda. Ya, benar ianya berpunca daripada anda wahai wanita diluar sana.

[continue reading…]

2 comments

Susu Efferty

,hamil ,ingin hamil ,cara cepat hamil setelah haid ,mengandung ,mandul ,kesuburan wanita ,kesuburan lelaki ,cara dapatkan anak ,cepat hamil ,efferty kulim ,efferty penang ,efferty kedah ,susu efferty ,susu efferty kulim ,susu efferty hamil

Ikhtiar hamil. Merupakan satu usaha dalam rumahtangga demi untuk menimang cahaya mata. Apabila anda masuk ke alam perkahwinan, sudah tentu anda dan pasangan mengimpikan cahaya mata untuk memenuhi seri rumahtangga. Namun begitu, menimang cahaya mata merupakan satu perjalanan yang sangat sukar. Boleh jadi anda memenuhi kriteria untuk hamil sebagai isteri, boleh jadi suami bermasalah dalam hubungan kelamin & bermacam-macam lagi.Jangan risau, siapa yang berusaha mereka tuai hasilnya. Mari kami kongsikan sedikit sebanyak perihal ikhtiar senang hamil bagi mereka yang sudah berkahwin. [continue reading…]

0 comments


Previous Posts