Zikir Berjemaah Adakah Sunnah ?

Benarkah Zikir Berjemaah Bid’ah ?

Sebahagian Sahabat Nabi S.A.W mereka berzikir sendirian secara sirr(sendirian) ia sabit dengan sunnah. Sebahagian sahabat yang lain mereka mengamalkan zikir secara berjemaah.Ia juga sabit dengan sunnah.

Sebahagian orang hari ini mereka berkeras mengatakan yang sunnah cuma berzikir sendirian secara sirr dan yang berjemaah itu adalah Bidaah.

Sheikh Allamah Prof. Dr. Ali Jum’ah (Mufti Mesir) mengatakan (Dalam buku beliau “Al-Bayan“)

Bahawa: “Berhimpun untuk melakukan zikir secara berjemaah dalam satu halaqah (perhimpunan) merupakan suatu amalan sunnah yg bersandarkan dalil syarak”.

Dalil-dalilnya:-

Al-Quran :

“Allah s.w.t berfirman ertinya: “Bersabarlah kamu (tekunlah kamu) takkala bersama dengan orang-orang yang yang menyeru kepada Tuhan mereka (berdoa dan berzikir),samada petang ataupun pagi,dalam mengharapkanNya”

(Al-Kahfi: 28)

Hadis :

Nabi Muhammad S.A.W bersabda ertinya:

“Sesungguhnya,bagi malaikat itu,sekumpulan malaikat yang berlegar-legar dalam mencari ahli zikir.

Maka,apabila mereka (malaikat) mendapati satu kaum berzikir kepada Allah S.W.A, mereka (malaikat) akan berkata (kepada sesama para malaikat yang lain) :

“Marilah segera kepada hajat kamu (apa yang kamu hajati)” Maka, mereka menaungi golongan yang berzikir (secara berjemaah tersebut) dengan sayap-sayap mereka sehingga ke langit dunia”.

Hadis – (Riwayat Al-Bukhari)

Dari Mu’awiyah r.a. telah berkata, bahawasanya Nabi s.a.w. pernah keluar menuju ke halaqah para sahabat Baginda s.a.w.. Lalu, Baginda s.a.w. bertanya (kepada para sahabat yang berhimpun tersebut) :

“Apa yang menyebabkan kamu semua duduk berhimpun ini?” Mereka menjawab: “Kami duduk untuk berzikir kepada Allah s.w.t., memujiNya terhadap nikmatNya takkala Dia memberi hidayah kepada kami dalam memeluk Islam.”

Sehinggalah sabda Nabi s.a.w.: “Sesungguhnya Jibril telah datang kepadaku dan memberitahuku bahawa Allah s.w.t. berbangga terhadap kamu di hadapan mara malaikat”

(hadis riwayat Muslim)

See also  Fadhilat Ramadhan

Dari Abi Hurairah r.a. telah berkata,bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud :

“Tidaklah duduk sesuatu kaum,akan suatu majils untuk berzikir kepada Allah,melaikan para malaikat akan menaungi mereka,akan terlimpah rahmat ke atas mereka,dan Allah s.w.t. juga akan memperingati mereka”.

(hadis riwayat Muslim)

Imam An-Nawawi dalam syarah beliau mengatakan bahawa:

“hadis ini menunjukkan tentang kelebihan majlis-majlis zikir dan kelebihan orang-ornag yang berzikir,serta kelebihan berhimpun untuk berzikir beramai-ramai“.

– Tamat Ringkasan Nukilan –

Demikianlah ringkasan daripada Dr. Ali Jum’ah yang merupakan Mufti Negara Mesir sekarang. Semoga Allah S.W.T. memberi manfaat dengan ilmu beliau kepada seluruh umat Islam, Amin.

suntingan : Abu Nafis

Dunia Maklumat

2 comments… add one
  • jimiroy27 Link Reply

    Berzikir itu adalah mengingat Allah, adapun mau sendiri dan berjamaah tidak ada masalah, hukum berzikir itu wajib ain, bagi setiap orang, adapun berjamaah adalah pengembangannya dan mengucapkan kalimah toyyibah adalah haq Allah dalam memantapkan keyaqinan kepada sanga Maha Pencipta, mengapa bisa jadi Bid`ah,asal hukumnya saja sudah wajib, “Waman ya`syu `andzikrir ramaani nuqoyyid lahu syaithoonan fahuwa lahuu qoriina,”(AlQuran)artinya bagi siapapun yang dalam hidupnya tidak berdzikir, maka syithonlah menjadi teman hidupnya,”masalah berjamaah, Quran bilang, Wa ta`aawanuu`alal birri wat taqwa, bertolong-tolonganlah kamu dalam kebaikan (dzikir) dan taqwa. dan arti berdzikir perbuatannya adalah mengingat Allah dengan melalui perbuatan baik yang dilakukan karena Allah seutuhnya (berdzikir bersama-sama tujuuannya mempererat kebersamaan dalam bersilatur rahmi

  • AbuHaafidz Adib Link Reply

    Assalaamu’alaikum

    Maaf ya. Yang dimaksudkan zikir di dalam hadis2 tersebut adalah konteks sahabat berkumpul dan bersembang hal berkaitan dengan Allâh,dan bukannya berzikir sepertimana yang difahami zaman kita.

Leave a Comment